Bij Financieren gaat het ook om het menselijk contact

Geschreven op
2/2/2022

Bij Financieren gaat het ook om het menselijk contact

Geschreven op
2/2/2022
Banken en kredietverstrekkers reageren vaak negatief of kritisch op financieringsaanvragen van ondernemers. De financieringswereld is grotendeels online geworden maar ondernemers blijven behoefte hebben aan menselijk contact.

Iedereen die op zoek is naar financiering voor een bedrijf of onroerend goed heeft het vast al gemerkt: Banken en kredietverstrekkers reageren, in tegenstelling tot in het verleden, vaak negatief of kritisch financieringsaanvraag van ondernemers. Aan de andere kant hebben banken hun monopoliepositie op leningen verloren omdat er nieuwe alternatieven op de markt zijn gekomen. De Financieringsfabriek, gevestigd in Veghel, adviseert dagelijks ondernemers over alle mogelijkheden met betrekking tot financiering. De Financieringsfabriek opereert door heel Nederland.

Bart van der Wielen, eigenaar van WDL Corporate Finance, het moederbedrijf van de Financieringsfabriek. Het bedrijf is gespecialiseerd in financiële oplossingen op zakelijk gebied. Ongeveer de helft van onze klanten zijn ondernemers. De andere helft zijn vastgoedbeleggers. Van der Wielen is een senior consultant met 25 jaar ervaring in bedrijfskundige consultancy.

“Ik werkte voorheen bij de Rabobank en was altijd jaloers op die ondernemers die ik adviseerde”, vertelt hij. “Om hun zelfstandigheid. Nu kon ik jaloers blíjven óf ook voor mezelf beginnen. Maar als ‘bankier’ vertoonde ik natuurlijk toch ‘risico­mijdend’ gedrag. En zo omringde ik me met een club van vakidioten, financieringsspecialisten. Dat was een jaar of vijftien geleden. En het was meteen raak, want de Rabobank huurde ons vervolgens jarenlang in om hun mkb-adviseurs naar een hoger niveau van vakmanschap te krijgen. Zo’n vijf jaar geleden hebben we vervolgens minder focus gelegd op het verlenen van diensten aan de bank en meer rechtstreeks adviseren van het mkb.”

De klant wil óók menselijk contact

“Nog steeds overigens, krijgen we klanten via bankiers en ook accountants. De eerste groep vraagt ons vaak om klanten te begeleiden naar andere geldverstrekkers; voor accountants is de materie voorbij een bepaald punt vaak te ingewikkeld. Dan komen wij in beeld”, aldus Willem Schiffers. Ook Willem is senior consultant en heeft ruim 20 jaar ervaring in het zakelijk bankieren en het structureren van complexe vraagstukken. Willem werkte daarvoor ook bij de Rabobank.

Inmiddels is hij geruime tijd actief bij de Financieringsfabriek. “Ons werkgebied is heel Nederland, relaties vinden ons online. Vervolgens zijn er mensen die vanuit Groningen naar Veghel komen. Dan rijden ze veel van onze collega’s voorbij, inderdaad. De financieringswereld mag dan wel voor een deel online zijn geworden; de klant wil óók dan menselijke contact. Het gaat immers om aanzienlijke geld­bedragen. We hebben binnen ons netwerk veel relaties die steeds weer terugkeren. Daarnaast hebben we online wekelijks tussen vier- en zeshonderd bezoekers.”

Bart van der Wielen: “Het begin van de coronatijd speelde ook een belangrijke rol. Geldverstrekkers deden hun loketten – letterlijk – dicht. Dit is nu gelukkig weer normaal, waarbij de impact van COVID-19 wel een vast onderdeel is van de risicoanalyse.”

‘Wij hebben een heel goed beeld van de hiaten in de geldverstrekkende markt‘.

Nieuwe dienst

Over de toegevoegde waarde van de Financieringsfabriek zei hij: Heel veel ondernemers doen zichzelf tekort door naar hun huisbank te gaan. Wat doet een accountmanager van een bank immers? Hij doet alsof hij je advies geeft, maar aan het eind verkoopt hij je natuurlijk zijn eigen product. Wij doen het anders; financiering moet echt goed ingestoken zijn. Via ons zijn de voorwaarden beter en is ook de kans op succes groter. Door de manier waarop we de analyse en de businesscase presenteren. En in de mate waarin we de wereld van de geldverstrekker kennen. Het is inderdaad net als met het verkopen van je huis: hoe vaak in je leven doe je dat? Nooit genoeg om er bedreven in te raken. Wij beheersen wél die kennis van de markt.”

Ook hebben banken, zoals in de inleiding al gezegd hun monopoliepositie verloren en houden zij de hand op de knip. Willem Schiffers: “Dat heeft geleid tot een nieuwe dienst binnen ons aanbod. Wij hebben door ons werk een heel goed beeld van wáár er in de geldverstrekkende markt hiaten zitten. Je ziet in de financieringswereld heel veel partijen die in een niche opereren. Dat maakt het aanbod weliswaar breed, maar ook steeds meer versnipperd. Wij zien die hiaten en zijn daar zelf kredietfondsen voor aan het opzetten. We verwachten vanaf begin komend jaar zelf geld te kunnen verstrekken.”

Wilt u meer weten over wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier!

meer nieuws

Lees nog meer van onze nieuws artikelen: