Hoe vind ik private equity investeerders?
Bij het vinden van een juiste match met private equity-investeerders is de basis een goed voorbereid en realistisch businessplan met als fundament de bestaande onderneming die het betreft. Dit plan toont de visie, strategie en zowel het markt- als financiële potentieel van de onderneming. En dan?
Stap 1
Gebruik platformen die namen van private equity fondsen en private equity investeerders verzamelt. Maak een eerste grove selectie door op zoek te gaan naar 10 namen op basis van bijvoorbeeld branche en regio. Kijk daarbij vooral naar de omvang en de levensfase van de onderneming waarvoor je kapitaal zoekt. Stel, het betreft een bestaande stabiele onderneming in de metaalindustrie Regio Eindhoven met € 20 mio omzet en een EBITDA van € 2 mio dan zoek je naar een partij met een financiële focus. Een partij dus die niet te veel bemoeienis met het bedrijfsbeleid wil leveren, maar vooral centjes wil storten tegen een relatief laag rendement. Ben je een scale up in de online verkoop van een nichemarkt in NL met € 2 mio omzet en een nihile EBITDA en wil je vooral een krachtige partij op het gebied van marketing, internationalisering en logistiek, dan is je zoekfocus een strategische investeerder. Deze partij wil ook vooral kennis leveren om de waarde van hun investeringen te laten groeien en willen daarvoor ook een hoger rendement.
Stap 2
Nadat je 10 namen hebt ga je contact leggen. Bellen, mailen enz. Nog niet in gesprek gaan! Laat ze maar komen. Uit deze info komen dan ongeveer 3 partijen waarmee je daadwerkelijk in gesprek wil. Het kost immers ook heel veel tijd, al die gesprekken. Ga ook in deze fase op zoek naar referenties. Zitten er bedrijven in hun investeringsportfolio die iemand uit de onderneming kent? Leve Linkedin! Leg het contact en vraag naar ervaringen.
Stap 3
Ga in gesprek. En naast alle meer zakelijke afwegingen op basis van financials en strategische issues: luister naar je buikgevoel! Cultuur, communicatiestijl, gezelligheid en vertrouwen zijn minstens zo belangrijk om er samen een succes van te maken.
En ja natuurlijk: Neem een onafhankelijk adviseur mee in dit proces. Netwerk, contacten, analyses, tweede paar ogen en oren, denkkracht: Financieringsfabriek..